(Polski) Najpopularniejsze trendy pracownicze 2021

Leider ist der Eintrag nur auf Polnisch verfügbar. Der Inhalt wird unten in einer verfügbaren Sprache angezeigt. Klicken Sie auf den Link, um die aktuelle Sprache zu ändern.

Większość pracodawców w walce o pozyskanie pracowników stara się zapewnić pracownikom dodatkowe korzyści. Pewne benefity są wręcz oczekiwane – np. karnety do obiektów sportowych czy też dodatkowa, prywatna opieka medyczna.

Z punktu widzenia absencji chorobowej nie mają one jednak większego znaczenia. Z prowadzonych przez Conperio badań wynika, że brakuje korelacji powiązanej z ilością i jakością benefitów, a wskaźnikiem absencji.

Prywatna opieka medyczna w przypadku mniejszych miejscowości ma dość odległe miejsca świadczenia usług i niski poziom zaufania. Pracownicy wolą korzystać z pomocy lekarzy, których znają i do których mają blisko. Stopień wykorzystania tej usługi oscyluje na poziomie ok 20%. Czyli 20% osób, posiadających możliwość skorzystania z tej usługi, faktycznie to robi. Odsetek korzystających rośnie wraz z ze stanowiskiem. Częstym problemem prywatnej opieki zdrowotnej jest pewnego rodzaju bariera w korzystaniu z niej.

Karnety do obiektów sportowych – są mile widziane i częściej wykorzystywane przez pracowników. Przy tego rodzaju benefitach, warto przeanalizować strukturę firmy – stopień wykorzystania tej formy premiowania spada wraz ze średnią wieku pracowników.

Stosunkowo nowym trendem są wszelkiego rodzaju bonusy w skrócie nazywane „owocowe dni tygodnia”. Ten rodzaj premiowania dorobił się złej opinii – często podawany jako przykład niezrozumienia potrzeb pracowników. W naszej praktyce spotkaliśmy się z pewnego rodzaju alternatywą – w bardzo gorące letnie dni, pracodawca zapewniał swoim pracownikom lody – mrożone sorbety i podobne. Spotkało się to z entuzjastycznym przyjęciem.

Alternatywą do premii „owocowych” są rozwijające się systemy kafeteryjne. W działaniu podobne do programów lojalnościowych prowadzony przez supermarkety – pracownicy mogą wymienić zgromadzone przez siebie punkty na produkty i usługi, których faktycznie potrzebują – od bonów zakupowych, po na przykład lekcje angielskiego dla dzieci. Jeśli chodzi o benefity pozapłacowe, ta forma jest najlepsza. Przy okazji pracodawca nie naraża się na oskarżenia o niezrozumienie potrzeb swoich pracowników.

Wśród innego rodzaju udogodnień oferowanych przez pracodawców jest jeszcze wiele innych – np. darmowy transport do i z pracy, preferencyjne ceny na zakładowych stołówkach, zniżki na zakupy w sklepach firmowych itp. Jeden z pracodawców, z którym współpracujemy jako Conperio umożliwia uzyskanie do 40 000 zł dofinansowania na dowolny cel szkoleniowy – bez względu na jego ewentualną przydatność w pracy. Okazuje się, że niewiele osób z niego korzysta.

W praktyce rodzaj benefitu powinien być dostosowany do potrzeb pracowników. Warto sobie zadać pytanie: jakiego rodzaju cel mają mieć podejmowana działania? Zbudowanie przewagi konkurencyjnej na rynku pracy? Obniżenie wskaźnika absencji? Poprawienie wizerunku i postrzegania pracodawcy? Chęć zrobienia „czegoś miłego” dla naszych pracowników?

Oferując dodatkowe bonusy jako pracodawca, upewnijmy się, że nasi pracownicy faktycznie je docenią i będą z nich korzystali. Bez weryfikacji ich przydatności może okazać się, że realizujemy program, który nikomu nie przynosi żadnych korzyści.