Najpopularniejsze trendy pracownicze 2022

Większość pracodawców w walce o pozyskanie pracowników stara się zapewnić pracownikom dodatkowe korzyści. Pewne benefity są wręcz oczekiwane – np. karnety do obiektów sportowych czy też dodatkowa, prywatna opieka medyczna.

 

Z punktu widzenia absencji chorobowej nie mają one jednak większego znaczenia. Z prowadzonych przez Conperio badań wynika, że brakuje korelacji powiązanej z ilością i jakością benefitów, a wskaźnikiem absencji.

 

Prywatna opieka medyczna w przypadku mniejszych miejscowości ma dość odległe miejsca świadczenia usług i niski poziom zaufania. Pracownicy wolą korzystać z pomocy lekarzy, których znają i do których mają blisko. Stopień wykorzystania tej usługi oscyluje na poziomie ok 20%. Czyli 20% osób, posiadających możliwość skorzystania z tej usługi, faktycznie to robi. Odsetek korzystających rośnie wraz z ze stanowiskiem. Częstym problemem prywatnej opieki zdrowotnej jest pewnego rodzaju bariera w korzystaniu z niej.

 

Karnety do obiektów sportowych – są mile widziane i częściej wykorzystywane przez pracowników. Przy tego rodzaju benefitach, warto przeanalizować strukturę firmy – stopień wykorzystania tej formy premiowania spada wraz ze średnią wieku pracowników.

 

Stosunkowo nowym trendem są wszelkiego rodzaju bonusy w skrócie nazywane „owocowe dni tygodnia”. Ten rodzaj premiowania dorobił się złej opinii – często podawany jako przykład niezrozumienia potrzeb pracowników. W naszej praktyce spotkaliśmy się z pewnego rodzaju alternatywą – w bardzo gorące letnie dni, pracodawca zapewniał swoim pracownikom lody – mrożone sorbety i podobne. Spotkało się to z entuzjastycznym przyjęciem.

 

Alternatywą do premii „owocowych” są rozwijające się systemy kafeteryjne. W działaniu podobne do programów lojalnościowych prowadzony przez supermarkety – pracownicy mogą wymienić zgromadzone przez siebie punkty na produkty i usługi, których faktycznie potrzebują – od bonów zakupowych, po na przykład lekcje angielskiego dla dzieci. Jeśli chodzi o benefity pozapłacowe, ta forma jest najlepsza. Przy okazji pracodawca nie naraża się na oskarżenia o niezrozumienie potrzeb swoich pracowników.

 

Wśród innego rodzaju udogodnień oferowanych przez pracodawców jest jeszcze wiele innych – np. darmowy transport do i z pracy, preferencyjne ceny na zakładowych stołówkach, zniżki na zakupy w sklepach firmowych itp. Jeden z pracodawców, z którym współpracujemy jako Conperio umożliwia uzyskanie do 40 000 zł dofinansowania na dowolny cel szkoleniowy – bez względu na jego ewentualną przydatność w pracy. Okazuje się, że niewiele osób z niego korzysta.

 

W praktyce rodzaj benefitu powinien być dostosowany do potrzeb pracowników. Warto sobie zadać pytanie: jakiego rodzaju cel mają mieć podejmowana działania? Zbudowanie przewagi konkurencyjnej na rynku pracy? Obniżenie wskaźnika absencji? Poprawienie wizerunku i postrzegania pracodawcy? Chęć zrobienia „czegoś miłego” dla naszych pracowników?

 

Oferując dodatkowe bonusy jako pracodawca, upewnijmy się, że nasi pracownicy faktycznie je docenią i będą z nich korzystali. Bez weryfikacji ich przydatności może okazać się, że realizujemy program, który nikomu nie przynosi żadnych korzyści.

Kliknij i oceń