Pytania dotyczące działalności Conperio
Conperio realizuje swoje działania za pomocą 5 kroków:
W trosce o jak najwyższej jakości standardy etyczne pracownicy wiedzą o tym, że ich pracodawca korzysta z usług firmy dokonującej audytu zwolnień L4. Nie informujemy o tym kiedy nastąpi audyt, ale pracownicy wiedzą o tym, że mogą się takiej weryfikacji spodziewać. Nasze kontrole mają na celu wyeliminować tylko te nieuczciwe zwolnienia.
Weryfikacja zwolnień L4 wśród pracowników jest w pełni zgoda z polskim prawodawstwem. Działania podejmowane przez Conperio są w pełni legalne.
Przedsiębiorcom chcącym zachować anonimowość podczas korzystania z naszych usług gwarantujemy pełną dyskrecję.
Pytania dotyczące absencji chorobowej
Kontrole ze strony osoby do tego wyznaczonej najczęściej odbywają się w dni robocze, czyli od poniedziałku do piątku. Jeśli jednak w przypadku danego pracownika zostanie podjęta decyzja o kontroli w sobotę bądź niedzielę, przepisy tego nie zabraniają.
Kontroli może podlegać nieobecność Pracownika z powodu:
W tym przypadku sprawdzane jest czy pracownik nie wykonuje pracy zarobkowej albo czy nie wykorzystuje zwolnienia od pracy w sposób niezgodny z jego celem
Sprawdzeniu podlega dodatkowo, czy poza ubezpieczonym nie ma innych członków rodziny pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym, mogących zapewnić opiekę (nie dotyczy to sprawowania opieki nad chorym dzieckiem w wieku do 2 lat).
Protokół sporządza się tylko w przypadku stwierdzenia, że ubezpieczony niewłaściwie wykorzystywał zwolnienie lekarskie od pracy. Pracownik ma prawo zapoznać się z protokołem i wnieść swoje uwagi (np. może wyjaśnić powody, dla których wykonywał czynności sprzeczne z zaleceniem lekarza).
Pracownik, który w czasie zwolnienia lekarskiego wykonuje pracę zarobkową lub wykorzystuje to zwolnienie niezgodnie z jego celem, traci prawo do wynagrodzenia za cały okres, na który został wypisany druk zwolnienia.
Nieobecność może być usprawiedliwiona w przypadku uzyskania potwierdzonej informacji, że pracownik np. był z wizytą kontrolną u lekarza, realizował receptę w aptece, odbywał rehabilitację, dokonywał niezbędnych zakupów. Nie udzielenie wyjaśnień przyczyn nieobecności w wyznaczonym terminie powoduje, że pracodawca ma podstawę do odmowy prawa do wypłaty chorobowego.
Przedstawiciel pracodawcy ma prawo kontrolować wykorzystywanie zwolnień lekarskich w dowolnych godzinach, jak również w dni wolne od pracy objęte okresem zwolnienia lekarskiego.
W myśl art. 62 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz. U. 2010 r. Nr 77, poz. 512) pracownik powinien dostarczyć zwolnienie lekarskie pracodawcy w ciągu siedmiu dni od dnia jego otrzymania.
Pracownik powinien powiadomić pracodawcę do 48 godzin, i podać przełożonemu przyczynę nieobecności.