Polscy kierowcy za granicą – L4 sposobem na wakacje?

Zamiast rekonwalescencji – grill z sąsiadami, prace remontowe lub wypoczynek nad jeziorem. Jak wynika z obserwacji ekspertów Conperio – największej polskiej firmy doradczej specjalizującej się w audycie absencji chorobowych – część polskich kierowców zawodowych pracujących na Zachodzie wykorzystuje wakacje jako pretekst do powrotu do kraju… na L4. W tym czasie pobierają sowite wynagrodzenie w euro.

 

Zjawisko powtarza się co roku, ale w sezonie letnim 2025 przybrało na sile.

 

– Docierają do nas sygnały od firm z branż transportowej – ich kierowcy zatrudnieni za granicą, głównie w Niemczech, Belgii i Holandii, coraz częściej przedstawiają zwolnienia lekarskie, by w rzeczywistości przyjechać do Polski i tu spędzić wakacje. Pracodawcy podejrzewają, że L4 są wykorzystywane niezgodnie z ich celem, a firmy pozostają bez ludzi do pracy w kluczowym okresie sezonowym – komentuje Mikołaj Zając, ekspert rynku pracy, prezes Conperio.

 

Zatrudnieni na Zachodzie, a pracujący w Polsce

 

Polscy pracownicy zatrudnieni w zagranicznych firmach, w branżach takich jak transport czy logistyka, teoretycznie pracują przez dwa tygodnie w miesiącu poza granicami Polski, a przez pozostałe dwa mają prawo do odpoczynku. Ta specyfika pracy daje im możliwość powrotu do kraju. W praktyce jednak, część z tych pracowników zamiast odpoczywać, korzysta z wątpliwych zwolnień lekarskich i spędza całe miesiące w Polsce.

 

Zdarza się, że pracownicy w ogóle nie wykonują pracy w danym miesiącu, a mimo to otrzymują wysokie wynagrodzenie w euro, które w przeliczeniu na złotówki może wynosić nawet kilkanaście tysięcy złotych miesięcznie. To proceder, który niestety staje się coraz bardziej powszechny, zwłaszcza w okresie wakacyjnym – wyjaśnia Mikołaj Zając.

 

Co więcej, istnieją poważne obawy, że część z tych pracowników w trakcie przebywania na zwolnieniu lekarskim podejmuje dodatkowe prace zarobkowe w Polsce. To rodzi kolejne ryzyko związane z nadużywaniem systemu L4 i może prowadzić do poważnych konsekwencji dla pracodawców, którzy ponoszą koszty związane z absencją, jednocześnie nie mając pewności, czy ich pracownik rzeczywiście jest niezdolny do pracy.

 

Skala problemu

 

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w 2023 roku ponad 2,5 miliona Polaków przebywało za granicą, a część z nich pracowała w sektorach takich jak transport i logistyka. Szacuje się, że w samym sektorze TSL (transport, spedycja, logistyka) liczba Polaków pracujących na Zachodzie może wynosić około 150 tysięcy. Polacy są jedną z największych grup obcokrajowców zatrudnionych w branży transportowej, zwłaszcza w Niemczech, Holandii i Belgii.

 

– Pracodawcy skarżą się nie tylko na brak rąk do pracy, ale też na utratę zaufania i pogorszenie reputacji polskich pracowników za granicą. Gdy jeden nadużywa L4, cierpi cały zespół – trzeba szukać kosztownych zastępstw, często płacąc więcej za tymczasowych kierowców lub przesuwając terminy dostaw – podkreśla Mikołaj Zając.

 

Kreatywni, ale nieetyczni

 

To proceder zaskakujący, bo pokazujący dużą „kreatywność” niektórych pracowników. Z obserwacji wynika, że kierowcy doskonale znają różnice między systemami kontrolnymi w krajach zachodnich a polskim ZUS-em. Wiedzą, gdzie ryzyko wpadki jest mniejsze, a kontrola mniej skuteczna. Często planują swoje „choroby” z wyprzedzeniem – od czerwca do sierpnia rośnie liczba zwolnień wystawianych na okres dwóch tygodni.

 

– W obliczu tego trendu konieczne staje się wprowadzenie przemyślanych zmian zarówno w polskim systemie kontroli absencji chorobowych, jak i w regulacjach dotyczących międzynarodowego zatrudnienia. Eksperci wskazują na potrzebę szerokiej współpracy na poziomie krajowym i międzynarodowym, aby skutecznie przeciwdziałać nadużyciom – zaznacza Mikołaj Zając, prezes Conperio.

Kliknij i oceń
Polityka Prywatności
Conperio

Więcej informacji o Polityce Prywatności

Niezbędne pliki cookie

Ściśle niezbędne pliki cookie powinny być włączone przez cały czas, abyśmy mogli zapisać Twoje preferencje dotyczące ustawień plików cookie.

Na podstawie podanych ciasteczek, można je podzielić na ściśle niezbędne i opcjonalne w następujący sposób:

Ściśle niezbędne ciasteczka

  • moove_gdpr_popup: Ciasteczko zarządzające ustawieniami zgody na ciasteczka na stronie. Jest to kluczowe dla zgodności z przepisami dotyczącymi prywatności i RODO, ponieważ pozwala użytkownikom na personalizację i zarządzanie ich preferencjami dotyczącymi ciasteczek. Jest to niezbędne, aby strona mogła pamiętać preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
  • pll_language: Ciasteczko, które zapisuje wybrany język przez użytkownika, co jest niezbędne do zapewnienia spójności językowej podczas przeglądania strony.
Pliki cookie stron trzecich

Ta strona korzysta z Google Analytics do zbierania anonimowych informacji, takich jak liczba odwiedzających witrynę i najpopularniejsze strony.

  • _ga: Ciasteczko używane przez Google Analytics, które pozwala na identyfikację i rozróżnianie użytkowników strony. Jest wykorzystywane do zbierania anonimowych statystyk i pomaga zrozumieć, jak użytkownicy korzystają ze strony, co pozwala na optymalizację jej zawartości i struktury.
  • _ga_HS73X0XZZ5: Dodatkowe ciasteczko związane z Google Analytics, służące do zbierania danych o interakcjach użytkownika na stronie, które pomagają w dalszej analizie zachowań i preferencji odwiedzających.
  • _gcl_au: Ciasteczko używane przez Google Adsense do testowania skuteczności reklam na stronach, które korzystają z usług Google. Pomaga w optymalizacji wyświetlania reklam na podstawie wcześniejszych wizyt użytkownika na stronie.