Benefity pozapłacowe, a zwolnienia chorobowe

Najprostszym sposobem, który w zamierzeniu ma wpływać na poprawę wskaźnika absencji w firmie, jest przyznanie premii związanej z obecnością w pracy.

 

Jest to sposób łatwy do wdrożenia, szybki, a zarazem… wysoce nieskuteczny. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest sporo:

  1. Wysokość przyznanej premii – z reguły stanowi pewien procent wynagrodzenia. Upewnijmy się, że ewentualna kwota jest grą wartą świeczki. Oczekiwania zostały mocno wywindowane przez program 500 plus. 30 złotych raczej nikogo nie zniechęci do dalszych ucieczek na „L4.
  2. Stopień skomplikowania – jeśli nie jesteś w stanie opisać swojego systemu premiowego w trzech zdaniach, zawierając w nich wysokość i moment wypłacenia tej premii, to jest duża szansa, że mało kto będzie rozumiał jej zasady. Nadmierne skomplikowanie zasad przyznawania premii będzie ciekawym problemem matematycznym zarówno dla działu płac, jak i dla samych pracowników.
  3. Kultura absencji w zakładzie – jeśli absencja osiąga bardzo wysokie wartości i jest traktowana jako zjawisko powszechne, które jest akceptowalne – zwłaszcza przez bezpośrednich przełożonych – to żadne benefity nie zmienią takiego stanu rzeczy. Do pracy nadal regularnie będą przychodziły osoby, które i tak nie nadużywają zwolnień i otrzymają po prostu dodatkowe świadczenie. Pracownicy, którzy wliczają sobie chorobowe w sezonowe spadki wynagrodzenia, będą mieli wyższą podstawę do naliczania świadczenia.

 

Pamiętajmy, że fakt przychodzenia do pracy i realizowania obowiązków zawodowych jest skompensowany przez wynagrodzenie. Uruchomienie premii absencyjnej może doprowadzić do sytuacji, która jest szczególnie niepożądana w okresie pandemii – prezenteizmu – przychodzenia do pracy osób chorych.

 

Inne benefity, typu: karty do siłowni, „owocowe wtorki” czy prywatna opieka medyczna są miłymi dodatkami, ale nie mają wpływu na poziom absencji.

 

Metodami skutecznymi, choć nie tak łatwymi we wdrożeniu, są systemy łączone. Po pierwsze, należy rozpoznać i przeanalizować poziomy absencji w odniesieniu do grupy podobnych podmiotów. Ważne jest wyizolowanie adresowalnego poziomu absencji szarej i zawodowej, dobór odpowiednich narzędzi i praktyk mających na celu ich zaadresowanie, stworzenie spójnej polityki absencji oraz jej konsekwentne realizowanie. Conperio zapewnia pełne wsparcie merytoryczne i realizację tego rodzaju projektów.


Za chorobą pracownika zawsze idzie spadek odporności w firmie. Głównymi dolegliwościami, których doświadcza Twój biznes, stają się zmniejszona efektywność i wydatki na doraźne leki w postaci zastępstw. Przyda Ci się zastrzyk dobrych praktyk i recepta na zdrowe zasady! Zleć nam pojedynczą weryfikację zwolnienia lekarskiego i dowiedz się więcej o absencjach swoich pracowników! – https://zamow.conperio.pl/

Kliknij i oceń
Polityka Prywatności
Conperio

Więcej informacji o Polityce Prywatności

Niezbędne pliki cookie

Ściśle niezbędne pliki cookie powinny być włączone przez cały czas, abyśmy mogli zapisać Twoje preferencje dotyczące ustawień plików cookie.

Na podstawie podanych ciasteczek, można je podzielić na ściśle niezbędne i opcjonalne w następujący sposób:

Ściśle niezbędne ciasteczka

  • moove_gdpr_popup: Ciasteczko zarządzające ustawieniami zgody na ciasteczka na stronie. Jest to kluczowe dla zgodności z przepisami dotyczącymi prywatności i RODO, ponieważ pozwala użytkownikom na personalizację i zarządzanie ich preferencjami dotyczącymi ciasteczek. Jest to niezbędne, aby strona mogła pamiętać preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
  • pll_language: Ciasteczko, które zapisuje wybrany język przez użytkownika, co jest niezbędne do zapewnienia spójności językowej podczas przeglądania strony.
Pliki cookie stron trzecich

Ta strona korzysta z Google Analytics do zbierania anonimowych informacji, takich jak liczba odwiedzających witrynę i najpopularniejsze strony.

  • _ga: Ciasteczko używane przez Google Analytics, które pozwala na identyfikację i rozróżnianie użytkowników strony. Jest wykorzystywane do zbierania anonimowych statystyk i pomaga zrozumieć, jak użytkownicy korzystają ze strony, co pozwala na optymalizację jej zawartości i struktury.
  • _ga_HS73X0XZZ5: Dodatkowe ciasteczko związane z Google Analytics, służące do zbierania danych o interakcjach użytkownika na stronie, które pomagają w dalszej analizie zachowań i preferencji odwiedzających.
  • _gcl_au: Ciasteczko używane przez Google Adsense do testowania skuteczności reklam na stronach, które korzystają z usług Google. Pomaga w optymalizacji wyświetlania reklam na podstawie wcześniejszych wizyt użytkownika na stronie.