Wiemy ile tracą polskie firmy na zwolnieniach lekarskich swoich pracowników

Ostatnie 1,5 roku było bardzo trudnym czasem dla wszystkich, także dla przedsiębiorców. Musieli się oni zmagać nie tylko ze skutkami pandemii jakimi było m.in. kilkukrotne wygaszanie gospodarki, ale także ze zwolnieniami chorobowymi wśród swoich pracowników. Eksperci polskiej firmy doradczej Conperio, która wykonuje ponad 30 000 kontroli zwolnień chorobowych rocznie, postanowili prześwietlić dokładnie, ile przedsiębiorcy tracą na nieobecnościach podwładnych w zakładach pracy. Dane te okazują się być alarmujące dla właścicieli firm. Z szacunków Conperio, wynika bowiem iż zakład produkcyjny zatrudniający 500 osób, przy absencji chorobowej pracowników na poziomie 10% traci miesięcznie łącznie aż 450 000 zł!

Tyle na absencji pracowników tracą firmy

ZUS podał, że w 2020 roku osobom ubezpieczonym wystawiono 22,7 mln zaświadczeń lekarskich na 266,6 mln dni absencji. Jak wynika z analizy Conperio za 2020 rok, aż 32% z 30 000 skontrolowanych przez firmę „L4” było wykorzystywane w sposób niewłaściwy. Teraz eksperci postanowili przyjrzeć się temu, ile na absencji swoich pracowników tracą przedsiębiorcy. I tak z szacunków firmy doradczej, wynika iż zakład produkcyjny zatrudniający 500 osób, przy absencji chorobowej pracowników na poziomie 10% traci miesięcznie łącznie 450 000 zł! 150 000 zł to strata pracodawcy kosztem wynagrodzenia pracowników przebywających na „L4”, 300 000 zł to zaś strata w ramach tego, co mogliby oni wyprodukować w tym czasie (*przyjęte wynagrodzenie pracownika: 3000 tys. zł brutto pensji).

 

– W ostatnim roku, coraz częściej mieliśmy do czynienia z dwucyfrowym poziomem absencji w zakładach produkcyjnych zatrudniających powyżej 300 pracowników, co wskazuje na tzw. „absencję patologiczną”. Firmy walczą o kilkuprocentowe wzrosty wydajności na produkcji, tymczasem warto sobie uzmysłowić, że nieobecność pracownika to 100% spadek tejże wydajności. Zazwyczaj firmy zmuszone są wtedy uruchomić nadgodziny lub dać pracę tymczasową, co generuje dodatkowe, wysokie koszty. Szefowie często przekładają nadmiar pracy na pozostałych pracowników, co z kolei wpływa na zbyt wysokie obciążenie fizyczne i niskie morale złogi. Firmy w takich sytuacjach niejednokrotnie dotrudniają także dodatkową, niepotrzebną liczbę ludzi do wykonania tej samej pracy. Dlatego tak ważne, by zadbać o prawidłowy poziom absencji w firmiekomentuje Mikołaj Zając, prezes Conperio, ekspert rynku pracy.

 

Kontrola L4 przynosi efekty

Jednym ze skutecznych sposobów radzenia sobie z wysoką absencją chorobową w zakładzie pracy są bez wątpienia kontrole pracowników przebywających na „L4”. Jak podaje Conperio, zmniejszenie poziomu absencji wśród wspomnianej wcześniej załogi tylko o 1%, może pozwolić przedsiębiorstwu zatrudniającemu 500 osób, na zaoszczędzenie 45 000 zł miesięcznie.

 

– Szefowie zakładów produkcyjnych powinni zadać sobie pytanie, czy stać ich na absencję chorobową lub jak długo jeszcze będzie ich na nią stać? Jeżeli we wspomnianym wcześniej zakładzie produkcyjnym absencja obniżyła się o 5 pracowników, to pracodawca nie jest zmuszony rekrutować kolejnych 5 osób, nie traci produkcji oraz wynagrodzenia. Następuje tzw. wzrost efektywności kosztowej w skali całego roku. Z naszego wieloletniego doświadczenia wynika, że poziom absencji pracowników przebywających na L4, w firmach, które zdecydowały się na kontrolę może zmniejszyć się od kilku do nawet 70%. Działania kontrolne powodują, skrócenie średniego czasu trwania zwolnień chorobowych i przywrócenie naturalnego poziomu absencji. To z kolei błyskawicznie potrafi przełożyć się na bieżącą kondycję przedsiębiorstw – dodaje Mikołaj Zając.

 

Jak można zniechęcić do niezasadnej absencji?

Eksperci wśród najpopularniejszych rozwiązań zniechęcających pracowników do nadużywania absencji chorobowej wymieniają także premie frekwencyjne czy bonusy za wysoką frekwencję jak np. upominki rzeczowe. W niektórych przedsiębiorstwach wstępem do poprawy sytuacji absencyjnej są też tak zwane rozmowy korygujące, dzięki którym szef dowiaduje się, co w organizacji zakładu działa nieprawidłowo i jest przyczyną wysokiej absencji wśród załogi. Jednak jak podkreślają eksperci Conperio, nawet najlepsze systemy premiowe nie są w stanie zastąpić m.in. braku perspektyw rozwoju pracownika w czasie.

 

Pracodawcy powinni starać się położyć zdecydowanie większy nacisk na „płacenie” pracownikom w kompetencjach, na dawanie im większej możliwości rozwoju umiejętności. Firmy, by skutecznie zapobiegać absencjom powinny stworzyć macierze kompetencji pracowników, tak by nie byli oni anonimowi, dostrzegali swój rozwój w danej firmie, w określonym przedziale czasu podsumowuje Mikołaj Zając.

Kliknij i oceń
Polityka Prywatności
Conperio

Więcej informacji o Polityce Prywatności

Niezbędne pliki cookie

Ściśle niezbędne pliki cookie powinny być włączone przez cały czas, abyśmy mogli zapisać Twoje preferencje dotyczące ustawień plików cookie.

Na podstawie podanych ciasteczek, można je podzielić na ściśle niezbędne i opcjonalne w następujący sposób:

Ściśle niezbędne ciasteczka

  • moove_gdpr_popup: Ciasteczko zarządzające ustawieniami zgody na ciasteczka na stronie. Jest to kluczowe dla zgodności z przepisami dotyczącymi prywatności i RODO, ponieważ pozwala użytkownikom na personalizację i zarządzanie ich preferencjami dotyczącymi ciasteczek. Jest to niezbędne, aby strona mogła pamiętać preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
  • pll_language: Ciasteczko, które zapisuje wybrany język przez użytkownika, co jest niezbędne do zapewnienia spójności językowej podczas przeglądania strony.
Pliki cookie stron trzecich

Ta strona korzysta z Google Analytics do zbierania anonimowych informacji, takich jak liczba odwiedzających witrynę i najpopularniejsze strony.

  • _ga: Ciasteczko używane przez Google Analytics, które pozwala na identyfikację i rozróżnianie użytkowników strony. Jest wykorzystywane do zbierania anonimowych statystyk i pomaga zrozumieć, jak użytkownicy korzystają ze strony, co pozwala na optymalizację jej zawartości i struktury.
  • _ga_HS73X0XZZ5: Dodatkowe ciasteczko związane z Google Analytics, służące do zbierania danych o interakcjach użytkownika na stronie, które pomagają w dalszej analizie zachowań i preferencji odwiedzających.
  • _gcl_au: Ciasteczko używane przez Google Adsense do testowania skuteczności reklam na stronach, które korzystają z usług Google. Pomaga w optymalizacji wyświetlania reklam na podstawie wcześniejszych wizyt użytkownika na stronie.